طراحی سایت فروشگاهی
طراحی یک فروشگاه اینترنتی عامل مهمی برای توسعه تجارت الکترونیکی است که عملکرد خوبی دارد. داشتن یک فروشگاه اینترنتی با طراحی خوب فقط به معنای زیبا جلوه دادن آن نیست، بلکه بهینه سازی آن برای کمک به ارائه تجربه بهتر به مشتریان و هدایت آن به سمت فروش بیشتر است.
به گفته ی سایت smart insight، سی و هشت درصد از مردم یک وبسایت را در صورتی که طرحبندی آن را غیرجذاب بدانند، ترک میکنند. بنابراین، همانطور که احتمالاً وقتی یک فروشگاه را میبینید که چقدر نامرتب و بینظم است، فروشگاه را ترک میکنید، مشتریان شما هم وقتی به وبسایت تجارت الکترونیک شما مراجعه میکنند و فروشگاهی با چیدمان نامرتب و تصویری با کیفیت پایین پیدا میکنند، قطعاً همین کار را میکنند.
تصور کنید مشتری هستید که به دنبال یک کالای خاص است و در وب سایتی قرار گرفته اید که ادعا می کند آن کالا را می فروشد. هنگامی که در آن وبسایت فرود آمدید و هیچ تصویر محصولی را ندیدید که نشاندهنده چیزی است که آنها میفروشند یا عناصری را ندیدید که نشان دهد آنها یک وبسایت تجارت الکترونیک هستند، احتمالاً تنها با یک نگاه آن سایت را ترک خواهید کرد.
دلایلی که باید مطمئن شوید صفحه اصلی شما به این سه سوال پاسخ می دهد:
آیا شما یک سایت فروشگاهی هستید؟
چی می فروشی؟
چرا باید به فروشگاه شما اعتماد کنم؟
قرار دادن عناصری مانند نماد سبد خرید، نماد ورود، کادر جستجو، تصاویر محصول و حتی بنر فروش برای اطمینان از اینکه مشتریان شما می دانند که شما یک وب سایت فروشگاهی هستید و چه محصولاتی را می فروشید حیاتی است.
این عناصر رابه طوری در وب سایت خود قرار دهید که مطمئن شوید مشتریان شما به راحتی آنها را پیدا کنند.
برای نماد سبد خرید و نماد ورود، موقعیت استاندارد برای قرار دادن آن در گوشه سمت راست بالای سایت شماست.
برای کادر جستجو، آن را در مکانی برجسته به سمت بالای صفحه قرار دهید و برای برجسته کردن آن، رنگ دیگری به حاشیه بدهید. قرار دادن متنی در داخل کادر، مانند «کلمه کلیدی را وارد کنید» یا «به دنبال چه هستید؟» هدف آن را واضحتر میکند، اما مطمئن شوید که وقتی مشتریان شروع به تایپ کردن میکنند، متن به طور خودکار ناپدید میشود.
یک وب سایت خوب طراحی شده فقط به داشتن یک وب سایت زیبا نیست، بلکه به مشتریان شما کمک می کند هر زمان که از فروشگاه شما خرید می کنند، تجربه ای عالی داشته باشند. بهینه سازی این عناصر و صفحات دیگر می تواند تجارت آنلاین شما را به یک وب سایت عالی تبدیل کند.
جهت یابی
هنگامی که یک مشتری بالقوه وارد وب سایت شما شد، باید بتواند به راحتی وب سایت شما را هدایت کند.
کاربران وب سایت تمایل به بی حوصلگی و تحمل کمی برای سایتی دارند که قابلیت استفاده آن پیچیده و نامشخص است، به همین دلیل باید مطمئن شوید کالاهای شما به راحتی پیدا می شود. از رنگها، طرحها و فونتهایی استفاده کنید که به بازدیدکنندگان کمک میکند در فروشگاه شما آشنا شوند و احساس راحتی کنند. اگر پیمایش شما به تغییر موقعیت یا سبک در هر صفحه ادامه دهد، کاربران گیج خواهند شد و به احتمال زیاد در جاهایی که طرحبندی کاربرپسندتر است جستجو میکنند.
صفحه محصول
یکی از مهمترین صفحات در سایت فروشگاهی شما صفحه محصول شماست. جایی است که یک سایت فروشگاهی یک محصول خاص را با توضیحات، قیمت و معمولاً یک عکس فهرست می کند. مطمئن شوید که طراحی صفحه محصول خود را بهینه کرده اید تا به خریداران خود راحت ترین سفر ممکن را برای پرداخت ارائه دهید.
به گفته ی سایت Bigcommerce، نود و سه درصد از مصرف کنندگان تصاویر را هنگام تصمیم گیری برای خرید ضروری می دانند. بنابراین، مطمئن شوید که از تصاویر محصولات با کیفیت بالا استفاده میکنید و همیشه آنها را در بالای صفحه قرار دهید زیرا معمولاً همان چیزی است که اکثر مشتریان میخواهند ابتدا ببینند تا به آنها در تصمیمگیری خرید کمک کنند. فقط یک تصویر از محصول خود قرار ندهید. بهتر است تصاویری از زوایای مختلف محصول خود داشته باشید تا مشتریان آن را پس ندهند.
مشتریان معمولاً قبل از خرید میخواهند ابتدا قیمت محصول را بدانند، بنابراین مطمئن شوید که قیمت محصول شما به وضوح بالای صفحه نمایش داده شده و برجسته باشد تا مشتریان گیج نشوند.
در نتیجه؛ طراحی سایت فروشگاهیخوب چیزی است که نباید در راه اندازی وب سایت تجارت الکترونیک خود نادیده بگیرید. این نه تنها وب سایت شما را حرفه ای و چشم نواز می کند، بلکه با جذب مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات شما، به افزایش فروش شما نیز کمک می کند.